Храм Свв.Ольги і Єлизавети
Українська Греко-Католицька Церква, м.Львів, пл.Кропивницького 1, тел. (032)2334073, email: [email protected]
"Церква є духовний рай, у ній — дерево життя, святий жертовник примирення, з якого струмує життя вірним, що його полюбили." (Св.Єфрем Сирійський)

«Контроль над свідомістю із застосуванням маніпулятивних технологій – одна із основних ознак секти», – християнський психолог

Переглядів: 90Коментарі: 0
Новітні секти та схизми
«Контроль над свідомістю із застосуванням маніпулятивних технологій – одна із основних ознак секти», – християнський психолог

Чим є деструктивні релігійні секти та групи по суті? Яка їх справжня мета і в чому небезпека потрапляння під їх вплив? Підсумовуючи випуск програми «Психологічна порадня» за участі Людмили Гридковець, яка багато років вивчає це питання, можна сказати – у маніпуляції свідомістю людей, які потрапили у такі групи. Це – третя програма за участі цього психолога на тему деструктивних впливів, пов’язаних із псевдорелігійністю.

Чим секта – як група людей, об'єднаних певною ідеєю чи інтересом, відрізняється від не-секти? І чому саме поняття «секта» має на сьогодні таке негативне значення? До слова, секти бувають не лише релігійними, а й психотерапевтичними (як от сайєнтологія), економічними (як приклад – секта Олега Богачова), політичними (яскравий приклад – президентські вибори з перемогою Зеленського: використання маніпулятивних технологій, характерних для сект, очевидні). Релігійних сект і деструктивних груп в Україні багато, і часто вони маскуються під, наприклад, соціальні рухи, як от секта Святого Духа. Про голосні кейси діяльності деструктивних сект – наприклад, догналітів чи, у 90-х, секти Марії Деві Христос, мабуть, знають усі.

Отже, три основні ознаки секти як явища:

закрите середовище;

протиставлення «ми – вони»;

застосування певних технологій для утримання й залучення адептів та контролю їх свідомості.

«Контроль свідомості – важливий у цих випадках фактор, – підкреслює психолог. – У сектах і схожих на них групах завжди присутній контроль поведінки, інформації, емоцій…»

Саме за цими ознаками визначається відмінність між релігійною сектою чи групою і будь-якою церквою як інституцією, незалежно від віросповідання.

«Церква – завжди відкрите середовище: туди ніхто нікого не втягує і ніхто не тримає. це особистий свідомий вибір людини, – каже Людмила Гридковець. – У Церкві немає протиставлення себе іншим, немає цього «тільки у нас – правда», як є у сектах. Навпаки, Церква каже, що людина може порятуватися різними шляхами, проте найближчий із них – через Христа. І найважливіше: Церква не контролює ні людину в усіх її проявах, ні інформацію, яку вона дістає, не застосовує технології впливу на свідомість. У сектах же і «богослужіння», й акції, і будь-яке дійство мають чітку технологічну послідовність для утримання високого емоційного фону, часто застосовуються певні гіпнотичні прийоми…»

Ще одне важливе зауваження: провідники, гуру, лідери сект чи подібних груп завжди мають свою, неозвучувану, мету і завжди точно знають, що роблять і якими методами діють. Йдеться про технології впливу на масову свідомість, які мають свої механізми включення людей у процес, утримування їх і, фактично, зміни особистості.

Як розпізнати маніпулятивні техніки, які мають спільну основу? Психолог каже: нічого нового за тисячі років, з часів написання Біблії, немає. І, як класичний приклад для розуміння, наводить третій розділ Книги Буття – епізод зваблювання Єви змієм.

«Опис зваблювання Єви – класична модель такої техніки, – пояснює психолог. – Перший момент – фраза «а чи справді Бог так сказав, ти впевнена?» Це «а чи ти впевнений/впевнена?» – пусковий механізм для будь-якої маніпуляції, введення у маніпулятивну структуру. Далі наступає реакція «клієнта» – сумнів і підміна базових понять: наприклад, Єва, ніби виправдовуючись, починає плутати Дерево Життя й Дерево Пізнання. Коли запускається механізи маніпуляції, ми починаємо плутатися у тому, що раніше навіть на думку не спадало піддати сумніву. Наступний етап: маніпулятор дає шматочок правдивої інформації, спонукаючи, щоб ми її перевірили. Ми перевіряємо, переконуємося, що так, все правильно – і критичність мислення різко падає. А далі маніпулятор додає те, що йому потрібно, «з'їж той плід, і станеш, як Бог…» По-суті, всі маніпуляції базуються на цій моделі… »

Хто є вразливим для такого роду маніпуляцій – так би мовити, в групі ризику? Психолог каже: зарікатися не варто нікому, у людини бувають різні стани й періоди у житті, хоча, звичайно, є певні психотипи, більш схильні піддатися такому впливу.

«В першу чергу, це – люди, які шукають. Істину, віру, Бога, відповіді на певні питання, – каже Людмила Гридковець. – Уявімо: людина має перейти пустелю, і їй кажуть, що десь там є оаза, якщо забракне води. І ось людина йде пустелею, виснажена і спрагла – і бачить калюжу. Спрацьовує розпізнавальний елемент – «вода», який накладається на образ оази, і людина п’є ту брудну воду… Так і в житті: коли людина потребує, спрагла і має тільки образ «оази», перша ж калюжа, з великою ймовірністю, буде сприйнята як ця оаза…»

Друга група ризику – люди з низьким критичним мисленням: застосування певних, часто доволі примітивних, технологій легко втягує їх у поле маніпуляції. Третя група – люди, які переживають травматичні ситуації і опиняються один на один із життєвими проблемами.

«Одна із технологій, які застосовуються у сектах, – так звана техніка «бомбардування любов’ю», коли людина отримує стільки уваги, співчуття, розуміння, скільки, можливо, ніколи не мала, – пояснює психолог. – Це – перший етап, етап ловитви адептів у тенета, тому що далі все відбуватиметься по-іншому. Ще раз підкреслю – ніхто не може бути убезпеченим від такої ситуації, навіть священнослужителі. Треба розуміти – людина, потрапляючи у те середовище, втрачає контроль над собою…»

Що робити, якщо очевидно, що близька людина потрапила під вплив секти чи групи? Психолог каже: в жодному разі не можна прямо говорити людині, що вона – в секті.

«Діяльність будь-якої секти спрямована, зокрема, на те, щоб відсікти людину від її коріння і середовища: працює вищезгаданий антагонізм «ми – вони» – тоді нею легко маніпулювати, – пояснює Людмила Гридковець. – Тому коли родина чи друзі почнають протиставляти себе секті, вони ніби підтверджують – так, вони більше не родина і не друзі. З людиною потрібно говорити і м’яко відводити від цього провалля: запропонувати піти на зібрання разом, ставити запитання, спонукаючи шукати невідповідності у тому, що вона чує від гуру… Подальша специфіка контрманіпуляції у тому, що людина має бути вилучена із середовища секти фізично – принаймні, на якийсь час. І там – у горах, в селі, у подорожі, коли немає зовнішнього впливу, – спокійний діалог, прийняття і розуміння. І людина поступово відновиться. І, звичайно, потрібна допомога психолога, тому що може йтися про культову залежність, яка є залежністю, як і будь-яка інша…»

[/p]

[p]

Джерело :Католицький оглядач

Залиште коментар!

grin LOL cheese smile wink smirk rolleyes confused surprised big surprise tongue laugh tongue rolleye tongue wink raspberry blank stare long face ohh grrr gulp oh oh downer red face sick shut eye hmmm mad angry zipper kiss shock cool smile cool smirk cool grin cool hmm cool mad cool cheese vampire snake excaim question

(Щоб коментувати анонімно, введіть ім'я і символи внизу).Анонімні Коментарі буде опубліковано після перевірки.
Зареєструйтесь тут, щоб отримати відповідь на e-mail. Як реєструватися читайте тут

Ви можете увійти під своїм логіном або зареєструватися на сайті.

(Обов'язково)