Українська Греко-Католицька Церква. Львівська Архиєпархія, м.Львів, пл.Кропивницького 1, тел. (032)2334073, email: [email protected]
"Не тільки над гнівом і похіттю треба панувати тому, хто хоче істинно молитися, але цуратися й усякого пристрасного помислу." (Прп.Ніл Синайський)

Послання Папи Франциска на 49-й Всесвітній день суспільних комунікацій

Переглядів: 3318Коментарі: 0
Апостольська Столиця
Послання Папи Франциска на 49-й Всесвітній день суспільних комунікацій

«Спілкуванняв сім’ї як привілейоване місце зустрічі з безкорисливою любов`ю».

Тема сім’ї знаходиться в центрі глибоких церковних роздумів, а також синодального процесу, який передбачає два синоди, один надзвичайний – який відбувся нещодавно, інший – звичайний, який відбудеться в жовтні. В цьому контексті, я вважаю доцільним, щоб тема найближчого Всесвітнього дня суспільних комунікацій стосувалась родини. Зрештою, родина – це перше місце, де ми вчимося спілкуванню. Повернення до цього автентичного моменту може нам допомогти зробити спілкування більш автентичним і людяним та побачити родину під іншим кутом зору.

Ми можемо дозволити собі надихнутись євангельським образом відвідин Марією Єлизавети (Лк 1, 39-56). «І як почула Єлизавета привіт Марії, здригнулася дитина в її лоні, і Єлизавета сповнилася Святим Духом, і викликнула голосом сильним: “Благословенна Ти між жінками, і благословен плід лона Твого» (вірші 41-42).

Ця подія, передусім, вказує нам на спілкування як діалог, який переплітається з мовою тіла. Першу відповідь на привітання Марії дає дитина, яка радісно здригається в лоні Єлизавети. Радість з приводу зустрічі – це в певному сенсі архетип і символ всього іншого спілкування, якого ми вчимося ще перед приходом на світ. Лоно, яке нас приймає, є першою «школою» спілкування, яке складається зі слухання і тілесного контакту, де починаємо знайомитись із зовнішнім світом, в безпечному середовищі, під заспокійливий звук биття серця матері. Це зустріч між двома особами ‒  однаково близькими одна одній, а ще чужими, зустріч, повна обітниць, це наш перший досвід спілкування. І це досвід, який всіх нас об’єднує, бо ми всі народжуємось з матері.

Після приходу на світ ми також перебуваємо в певному сенсі в «лоні», яким є родина. Це лоно складається з різних осіб у стосунках: «місце, де людина вчиться жити разом у розмаїтті» (Адгортація Evangeliigaudium, 66). Йдеться тут про особистісні відмінності поколінь, які нав’язують спілкування  між собою в першу чергу тому, що приймають одне одного, бо існує між ними певний зв’язок. А чим більший діапазон цих відносин, чим більша різниця у віці, то тим багатше є наше середовище життя. Це зв’язок, якого основою є слово, яке в свою чергу зміцнює зв’язок. Ми слів не придумуємо,  можемо їх вживати тому, що отримали від когось. Це в родині ми вчимося говорити «рідною мовою», тобто мовою наших предків (пор. 2 Мак 7,25.27). В родині ми дізнаємось, що інші були перед нами, зробили так, щоб ми з’явились на світ і можемо теж народжувати життя і робити щось добре і прекрасне. Можемо давати, бо отримали, а цей позитивний зворотній зв’язок творить в серці здібність спілкування в родині між собою та з іншими: більш загально – це є модель всілякого спілкування.

Досвід родинних зв’язків нас «випереджує», чинить, що сім’я є також контекстом, в якому передається та базова форма спілкування, якою є молитва. Коли тато і мама присипляють своїх новонароджених дітей, дуже часто довіряють їх Богу, щоби над ними чував. А коли діти трохи підростають ‒ моляться разом з ними простими молитвами, пам’ятаючи з любов’ю також і про інших осіб: дідусів, бабусь, родичів, хворих та страждаючих ‒ тих усіх, які найбільше потребують Божої допомоги. Так, більшість з нас в родині навчилася релігійного виміру спілкування, який в християнстві є цілком пронизаний  любов’ю, любов’ю Бога, який дає нам Себе, і яку жертвуємо іншим.  

Передусім у родині є змога обійняти один одного, підтримати, товаришувати один одному, прочитати погляд і мовчання, разом сміятись і плакати ‒ між людьми, які не вибрали один одного, однак ‒ такі важливі одне для одного, що дозволяє нам зрозуміти, чим насправді є спілкування як відкриття і будування близькості. Долання відстаней, виходячи один одному назустріч і приймаючи один одного – це мотив вдячності і радості: з привітання Марії і поруху дитини в лоні випливає благословення Єлизавети, після якого є чудесний спів Магніфікат, в якому Марія прославляє Божий план любові до Неї та Її народу. Зі сказаного з вірою «так» випливають наслідки, які виходять далеко поза межі нас самих і розповсюджуються по всьому світі. «Відвідини» тягнуть за собою також і відкриття дверей, не замикання в своїх домівках ‒ вихід назустріч іншій людині. Так само і родина жива тоді, коли дихає відкритістю поза собою, і родини, які так роблять, можуть передавати своє послання життя і єдності, можуть обдарувати втіхою і надією більш зранені сім’ї та вчинити, аби розвивалась сама Церква, яка є родиною родин.

Родина – це, перш за все, місце, в якому, живучи разом в щоденному житті, ми пізнаємо власну обмеженість та обмеженість інших, малі і великі проблеми спільного життя, співпраці. Немає ідеальної родини, але нам не можна боятись недосконалості, крихкості, ба навіть і конфліктів; треба навчитись опиратись їм конструктивним чином. Тому родина, в якій поза її обмеженістю та гріхами існує взаємна любов, стає школою пробачення. Пробачення є динамікою спілкування, такого спілкування, яке вичерпується, руйнується і яке, попри висловлений і прийнятий жаль, може відновити зв’язки і вчинити, щоб вони розвивались.  Дитина, яка вчиться в родині слухати інших, буде говорити з пошаною, виражаючи свою точку зору без відкинення інших, буде в суспільстві будівничим діалогу і примирення.

Якщо йде мова про проблеми спілкування ‒ нас можуть багато чого навчити сім`ї, які мають дітей з певними особливими потребами. Рухові, сенсорні, інтелектуальні дефіцити завжди виступають спокусою, щоб замикатись в собі. Але також завдяки любові батьків, братів та інших приятелів ‒ можуть стати рушієм, щоб відкритись, щоб ділитись з іншими, спілкуватись інтегруючись. Школа, парафія, спільноти можуть допомогти більше приймати інших, нікого не виключаючи.  

Крім того, у світі, де часто проклинають, говорять погано, де засівається суперечка, забруднюється наше людське середовище плітками, родина може бути школою спілкування як благословення. Це може відбуватись навіть там, де, здається, домінує невідворотність ненависті і насильства, коли сім’ї розділені мурами з каменю чи не менш непробивними стінами упереджень і небажання, коли здається, що існують вагомі причини, щоби сказати «це вже кінець». По суті благословення, а не прокльони; відвідини, а не відкинення; прийняття замість боротьби – це єдиний спосіб, щоб перервати спіраль зла, щоб дати свідчення, що добро завжди можливе, щоб виховувати дітей до братерства.

Сьогодні сучасні медіа, які становлять істотну частину життя -  зокрема для молодих людей ‒ можуть стати як допомогою, так і перешкодою в спілкуванні в ‒ і між родинами. Можуть ускладнювати, якщо стають шляхом втечі від слухання, щоб ізолюватись від фізичного контакту, від насиченості кожної хвилини мовчанням і очікуванням, забуваючи, що «мовчання ‒ невід’ємна частина спілкування, і не існує без нього слів, багатих змістом» (Бенедикт XVI, Послання на Всесвітній день суспільних комунікацій, 24.01.2012). ЗМІ можуть допомагати в спілкуванні, коли вони дозволяють людям ділитись своїми історіями, залишатись у відносинах з тими, хто далеко, дякувати і просити пробачення, роблячи зустріч наново можливою. Щодня відкриваючи цей життєдайний центр, яким є зустріч, цей «живий початок», ми будемо використовувати технології мудро ‒ а не дозволяти, щоб вони керували нами. Також і в цій сфері  батьки – перші вихователі. Але не можна їх залишати самих. Християнська спільнота покликана до того, щоб їм допомагати, щоб вони могли навчити своїх дітей жити в середовищі спілкування згідно з критеріями людської гідності та загального блага.

Сьогодні перед нами стоїть заклик вчитись наново розповідати, а не тільки виробляти і споживати інформацію. Це напрямок, до якого нас підштовхують впливові і цінні засоби масової комунікації. Інформація є важливою, але цього не достатньо, бо дуже часто вона спрощує, протиставляє різниці і різні погляди, наполягаючи на тому, щоб зайняти позицію тієї чи іншої сторони, замість того, щоб сприяти погляду разом.

Підсумовуючи, варто сказати, що родина також не є об’єктом, про який передаються думки, чи територією, на якій ведуться ідеологічні битви ‒ а виступає середовищем, в якому вчимось спілкуватись в близькості, і суб’єктом, який комунікує, є «комунікуючою спільнотою». Вона є спільнотою, яка надає допомогу, святкує життя і є плідною.  Коли це усвідомимо, ми матимемо можливість побачити, як родина продовжує бути багатим людським ресурсом, а не проблемою чи інституцією, яка переживає кризу. Медіа часто схильні показувати родину як абстрактну модель, яку можна прийняти або відкинути, захищати або атакувати,  а не конкретну дійсність, в якій живеться. Або так якби це була якась ідеологія когось одного, спрямована проти ідеології когось іншого, а не місцем, в якому ми всі вчимося, що означає спілкуватись в любові, яку отримуємо і даємо. Щодо нашого досвіду ‒ то це означає розуміння, що наші життя переплетені в один сюжет, що є різні голоси, але кожен з них незамінний. 

Найпрекрасніша родина – це головна дійова особа, а не проблема, це та родина, яка вміє спілкуватись, несучи свідчення краси і багатства відносин між чоловіком і жінкою, а також стосунків між батьками і дітьми. Ми не боремось, захищаючи минуле, а терпляче і з довірою працюємо у всіх середовищах, в яких живемо щодня, щоб будувати майбутнє.

Ватикан, 23 січня 2015

Вігілія свята св. Франциска Сальського

FRANCISCUS PP.

Переклад Ельвіри Ковальчук для Католицького Медіа-Центру

Джерело: КАТОЛИЦЬКИЙ ОГЛЯДАЧ

Залиште коментар!

grin LOL cheese smile wink smirk rolleyes confused surprised big surprise tongue laugh tongue rolleye tongue wink raspberry blank stare long face ohh grrr gulp oh oh downer red face sick shut eye hmmm mad angry zipper kiss shock cool smile cool smirk cool grin cool hmm cool mad cool cheese vampire snake excaim question


(Щоб коментувати анонімно, введіть ім'я і символи внизу).Анонімні Коментарі буде опубліковано після перевірки.
Зареєструйтесь тут, щоб отримати відповідь на e-mail. Як реєструватися читайте тут

    

  

вкажіть своє ім'я, і введіть символи внизу

(Обов'язково)